Marketing
Na kafe

Opatijske profesorice: “Borimo se za jednakost, pravednost i dostojanstvo”

GEK profesori
Autor fotgrafije: Foto Luigi (preuzeto s http://gimnazija-ekumicica-opatija.skole.hr)

Danima smo pokušali pronaći sugovornika za temu koja okupira medijski prostor posljednjih tjedana. U ponedjeljak 25.11. 2019. u Zagrebu će biti održan masovni prosvjed učitelja, nastavnika, profesora i ostalih zaposlenika u školama. U prosvjedu će sudjelovati brojni prosvjetari s područja Opatijske rivijere.

Hrabre sudionice prosvjeda bit će i dvije profesorice opatijske Gimnazije Eugena Kumičića Jasminka Škare Manojlović i Sintija Tropper Trinajstić. Zajedno imaju preko 50 godina staža u obrazovanju i prosvjeti. One su sugovornice čije riječi imaju veliku težinu jer svakodnevni žive svoj poziv – biti profesor, učitelj, nastavnik i odgajatelj opatijskih gimnazijalaca.

Jasminka Škare Manojlović rođena je u Splitu, a u opatijskoj gimnaziji predaje već 26 godina. Predaje biologiju i kemiju te se može reći kako je jedna od omiljenih nastavnika u svojoj školi. Profesorica Škare Manojlović čitav svoj radni vijek provela je u obrazovanju, a brojne generacije opatijske gimnazije s radošću se sjećaju njezinih predavanja. Vrlo je aktivna na Facebooku i poznata kao osoba revolucionarnog duha te neumorni kritičar društveno – političkih događanja. Prije objave ovog razgovora zamolila je da kao naslovnu fotografiju postavimo ilustraciju po njezinu izboru, ali to nismo u mogućnosti učiniti zbog dimenzija iste. Ipak, ispunit ćemo želju profesorici i objaviti je ovdje.

Nema predaje

Jeste li spremni za generalni prosvjed sutra u Zagrebu?

“Da, spremni smo za sutrašnji prosvjed. Iz Rijeke polaze tri autobusa. Žao mi je što ih nema više jer je interes kolega i ostalih djelatnika velik. Iz našeg kolektiva odlazimo nas tri nastavnice. Sindikalna povjerenica naše  podružnice, ja kao član Sindikata i kolegica koja nije član Sindikata, ali je od početka u štrajku zajedno sa nama. Spremne smo i uzbuđene jer smo svjesne da je ovo jedan važan povijesni trenutak Hrvatske. Nadam se da će masovnost ovog prosvjeda i poruke koje pošaljemo doći do Premijera  i da će se naš štrajk okončati. Da se razumijemo, mi nismo sretni zbog toga što nema nastave, što djeca ne idu u školu. Nismo ispolitizirani, nego smo ogorčeni stavom premijera koji nas skoro mjesec dana svojom arogancijom i bahatošću ponižava i omalovažava. Ako netko stoji iza nas i našeg štrajka onda je to on koji nas je svojim ponašanjem uvjerio u ispravnost naših zahtjeva i zbog toga ćemo ustrajati do kraja.”

Na društvenim se mrežama moglo vidjeti kako tijekom ovog štrajka s Vama solidariziraju bivši i sadašnji učenici. Na čemu ste točno surađivali?

“Istine radi, nije tu bilo nikakve “suradnje”. Naime, ja sam na svom facebook profilu podijelila objavu našeg bivšeg učenika koji je spontano sa svojom ekipom iz Armade izradio transparente podrške svojim nastavnicima i učiteljima. U toj ekipi nisu samo naši gimnazijalci nego i učenici drugih škola. Ta objava i fotografija me je baš oduševila, zato sam je i podijelila s ostalima. Spontano su nam dali podršku čime su nam pokazali da cijene i nas i naš rad i na tome smo im jako zahvalni.”

Prosvjet prosvjetara

Imate li informaciju koliko Vaših kolega iz ostalih opatijskih škola sudjeluju u štrajku?

“Nemam baš točne informacije vezano uz odaziv. Uglavnom je većina u štrajku. Rekla bih oko 85-90%. Svega nekolicina ne radi ili bolje rečeno ne štrajka. Ne rade jer nema učenika s kojima bi radili. Učenici uopće ne dolaze na nastavu. Možda ih se pojavi par, ali to je premali broj za realizaciju sata. I to je na neki način znak podrške učenika i roditelja. S druge strane valja naglasiti kako u štrajku sudjeluje  tehničko osoblje naše škole, tajnica, računovotkinja…”

Mnogi građani ne podržavaju štrajk prosvjetara. Možete li pojasniti za što se točno borite?

“Borimo se za izjednačavanje koeficijenta složenosti poslova s koeficijentima ostalih državnih i javnih službenika s istom stručnom spremom. Govorimo o koeficijentima svih zaposlenih u školstvu, ne samo nastavnika. Koeficijente su nam skinuli 2012. u vrijeme krize, skinuli su nam i dodatke na staž odrekli se božićnice i regresa te godine zbog krize. Vlada se obvezala da će nam sve to vratiti kad se poveća BDP tj.kad bude bolje. 

Nisu nam vratili ništa od toga. Nedavno su povećali koeficijente nekim državnim službenicima, a nas i dalje ignoriraju. Kad nam skidaju skinu odmah, a kad treba vratiti ili dati onda je to s odgodom od pola godine u ratama. Prestrašno. Štrajk je krenuo kad je Plenković odbio bilo kakve razgovore i dogovore o koeficijentima. Uporno izjednačava osnovicu ( koju diže svima pa tako i sebi,  od iduće godine) s koeficijentima. To nije isto. Bilo kakvi pregovori oko koeficijenata mogli su zaustaviti štrajk. On je uporno odbijao sjesti za stol. Tek prekjučer je pozvao Sindikate na razgovor kad je uvidio da se sprema opći štrajk. I sad kaže štrajk mora prestati. Pa neka ga zaustavi ili direktivom ili dogovorom. Mi nećemo odustati.”

Škare Manojlović: Biti profesor nije karijera već poziv. Bez obzira na sve što se događa posljednjih tjedana, svejedno bih ga preporučila svojim učenicima.

MarketingMNK Gorovo

Hoće li učenici morati nadoknaditi propuštene sate? Kada će to biti?

“Nadoknade će vjerojatno biti. Na koji način i kada to još ne znamo jer ne ovisi o nama. Mislim da je ministrica Divjak te odluke prebacila na županije i ravnatelje škola. Mogu jedino reći, što se tiče nastavnog programa, neće biti problema. Program će se realizirati, samo će učenici imati manje ocjena. Program je planiran na bazi 35 tjedana. U nastavnoj godini imamo 36-37 tjedana. Znači imamo desetak dana „lufta“. Inače smo posljednja dva tjedna školske godine uglavnom ispitivali i zaključivali ocjene, a sad će taj period biti kraći. U svakom slučaju niti jedan nastavnik koji zna svoj posao neće učenike zakinuti. Naravno, sve ovo važi ako štrajk prestane do srijede.”

Jasminka Škare Manojlović

Možete li nakon svega ovoga učenicima preporučiti da odaberu karijeru učitelja, nastavnika ili profesora?

“Karijera učitelja? To svakako nije karijera. To je poziv. Poziv koji bih i dalje preporučila svima onima koji vole djecu i imaju „mota“ podučavati bez obzira na područje. To je  lijep i zanimljiv poziv koji nažalost nije cijenjen kao nekad. I ne samo kod nas. Promjene u društvu, iskrivljen sustav vrijednosti, lažni morali i pogrešni ideali naš poziv su obezvrijedili. Mene rad u školi, sa srednjoškolcima-gimnazijalcima drži vječno mladom, zadovoljstvo mi je s njima razgovarati, raspravljati  i slično.”

Tropper Trinajstić: Obrazovna reforma je neophodna, ali ne povezujem ju s razlozima štrajka.

Na posljednje pitanje odgovor je dala sindikalna povjerenica. Nekadašnja učenica Gimnazije Eugena Kumičića, a danas profesorica matematike i fizike u svojoj nekadašnjoj školi Sintija Tropper Trinajstić.

“Najprije bih se htjela osvrnuti na razloge štrajka da nadopunim kolegicu. Mi se čitavo ovo vrijeme borimo za jednakost i pravednost. Koeficijenti složenosti poslova prema stručnoj spremi za zaposlene u školama niži su od koeficijenata ostalih zaposlenika državnih i javnih službi.

Nastavnici i učitelji s visokom stručnom spremom imaju koeficijent složenosti poslova 1,325, dok naprimjer asistent na fakultetu s jednakom stručnom spremom ima koeficijent 1,406. Nastavnik pripravnik (koji još nije položio stručni ispit, što asistent na fakultetu i ne mora), ima koeficijent 1,28. A isto je i s tehničkim i administrativnim osobljem u školama u usporedbi s jednakim radnim mjestima u drugim javnim i državnim službama.

Borimo se za jednakost, pravednost i dostojanstvo. Naši sindikati traže povećanje koeficijenta složenosti poslova za prosječno 6,11%. Za neka radna mjesta u školi traži se veće povećanje, za neka manja, a sve s ciljem izjednačavanja koeficijenata za zaposlenike jednake stručne spreme u državnim i javnim službama.”

Mislite li da smo spremni za obrazovnu reformu? Kako bi se po Vama ona trebala provoditi?

“Mislim da su nastavnici spremni za uvođenje reforme. Reforma je neophodna, tu nema dvojbe. Nažalost nisu zadovoljeni drugi uvjeti nužni za uvođenje reforme, materijalni i administrativni. Problem je neadekvatan prostor i opremljenost škola, pedagoški standard nije ostvaren u velikom broju škola, novi pravilnici su doneseni nakon početka nastave. Ali negdje treba početi. Ja sam osobno za uvođenje reforme i osobno ne povezujem reformu s razlozima štrajka nastavnika.”

55555
MarketingMNK Gorovo

Zadnje novosti

To Top